2013-08-12

Cake Pops

 

Här kommer min beskrivning och recept till hur jag gör mina cake pops. Denna gången gjorde jag Union Jack inspirerade cake pops med randiga papperssugrör.

Jag använder mig av ballerina kladdkaka, tycker dom smakar bäst och tro mig jag har provat många olika kakor.
Räkna med ca 10st cake pops per rulle ballerina kex. Mixa kakorna i en matberedare, när kakorna är smulor så klickar du i 50g philadelphia ost. Mixa sedan till en jämn smet, det blir mer eller mindre en stor klump som åker runt i matberedaren, i alla fall i min, och då vet man att den är klar.
Forma till små bollar, ca en 5krona i diameter. Lägg dom på ett bakplåtspapper och ställ in dom i kylen i ca  1/2 timme.

Smält chokladen i vattenbad, jag använder vanlig Marabou mjölkchoklad.

Denna gång använde jag papperssugrör som pinnar till mina cake pops. Man kan ta grillpinnar också. Doppa änden i chokladen och lägg dom på ett bakplåtspapper och låt dom svalna lite.

Sätt pinnarna i bollarna innan chokladen på pinnarna har stelnat.
In i kylen med dom i ca 1/2 timme till.

Smält mer choklad i vattenbadet och doppa bollarna i chokladen. Jag brukar ha en slickepott till hjälp för att få choklad överallt på bollarna.
Dessa cake popsen gjorde jag dagen innan kalaset och förvarade dom i kylen helt färdiga med lappar på och allt. Det tycker jag är skönt när man kan förbereda mat och kakor dagen innan, det är stressigt nog på själva dagen man skall ha kalaset, det skall vi städas, dukas och dekoreras m.m.

Klara!
 

1 kommentar: