2013-11-14

Hembakat knäckebröd

Ikväll har jag bakat lite knäckebröd som ni bara måste prova. Hur enkelt som helst att göra och hur gott som helst.
Detta var vad som serverades till kvällsmat i huset till oss vuxna, knäckebröd, ostar och öl;-)
 

   Recept:
1dl solroskärnor
1dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1/2 tsk salt
2 dl dinkelmjöl
2 dl hett vatten
1/2 dl solrosolja (majs,raps)
Bred ut smeten på 2 plåtar grädda i 150 grader i 30-45 minuter
(Receptet är hämtat från www.rarelady.se, Tack Caroline)

OBS!
Ett tips tillagt 12/1 2014, gör receptet gånger 1,5 och dela degen i två halvor, lägg vaddera på 2 plåtar med bakplåtspapper. Ta ett nytt bakplåtspapper och lägg ovanpå degen, kavla försiktigt ut degen ända ut till kanterna på bakplåtspappret. Då blir det lagom tunna knäckebröd. Ta sedan bort bakplåtspappret som du la ovanpå degen och gör likadant med den andra halvan.
Ta sedan en kniv eller en pizza slicer och skär ca 5 cm breda längder, då blir det lättare att få snygga knäckebröd, bara att knäcka dom i lagom långa bitar.
Toppa knäckebröden med lagom mycket havssalt (mycket i mitt fall:-) )
GUDOMLIGT GODA!!!


Jag hade lite havssalt på mina knäckebröd

Här ser ni hur stor 1/2 smeten blev på plåten.

1 kommentar:

  1. ååå så roligt att du gillade dem. Passar perfekt till öl ju =) Jag hade också lite havssalt på min andra vända. Sjuktl got.

    Hoppas allt är ra med er annars.
    stor kram

    SvaraRadera