2013-03-01

Sybeskrivning på farfarsknäppning

Jag har sytt en pyjamas till Norton med farfarsknäppning och jag måste tipsa om detta enkla sätt. Det är säkert många av er syintresserade som redan känner till detta tillvägagångsätt men jag beskriver det ändå. (fråga mig inte varför undertråden är turkos......)

Jag ville ha farfars knäppningen 1,5cm i bredd så jag klippte till en tygbit som var 10cm bred. Strök på frisselin och overlockade kanterna.

Mätte upp mitten på framstycket

Mätte upp mitten på tygbiten också

Nålade på tygbiten på framstycket räta mot räta, markerade mitten och hur långt sprundet skulle vara.

Eftersom jag ville att knäppningen skulle vara färdig 1,5 cm bred, så sydde jag en söm 0,75 cm ifrån mitten markeringen, stoppade där sprundet skall sluta, sydde tvärsöver och fortsatte sy upp till halsringningen med 0,75 cm ifrån mitten. Svårt att se på denna bilden men syns bättre på bilden under.

Klippte upp som på bilden, 1-2mm ifrån varje hörne.

Vrängde tygbiten. 
Nu var det lite krångligt men jag fick lägga tygbiten som ni ser att det är pressat på tygbiten........Svårt att förklara, hoppas att ni förstår.

Så här ser det ut vikt, den lilla triangeln som blir under nertill fick ligga pressad neråt.

Nålade fast knäppningen.

Sydde fast knäppningen på plats med en ruta under knäppningen och sedan med raksömmar i kanten mellan knäppning och framstycke, syns bättre från avigsidan, se nedan.

Så här ser det ut från avigsidan

Klippte rent i halsringningen och kantade halsringningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar